سود پرک در بورس یک فلز بسیار خطرناک است

علاوه بر این، هیدروکسید سدیم پایه ای است که می تواند یون های هیدروکسید را برای کاتالیز واکنش تراکم آلدول فراهم کند.

ابتدا، یون هیدروکسید آلدهید یا کتون را از پروتونه خارج می کند تا یک آنیون انولات و آب تشکیل دهد، که به یک آلدهید یا کتون خنثی الکتریکی حمله می کند تا یک آنیون اضافی آلدول را تشکیل دهد.

سپس آن ترکیب اضافی پروتونه می شود و پروتون ها را از آب تولید شده در مرحله اول حذف می کند و همزمان یون های هیدروکسید ( کاتالیزورها ) را پس از تولید محصول نهایی آلدول بازسازی می کند.

از آنجایی که سود پرک در بورس می تواند یون های هیدروکسید را فراهم کند، می تواند توتومریزاسیون کتو-انول را نیز کاتالیز کند [5] . به این روش توتومریزاسیون کتو-انول با کاتالیز پایه می گویند:

حقوق صنعتی
هیدروکسید سدیم محصول جانبی فرآیند تولید گاز کلر در صنعت است.در صنعت گاز کلر به مقدار زیاد از طریق الکترولیز مقدار زیادی آب نمک اشباع تولید می شود.اما زمانی که یون های کلر به گاز کلر اکسید می شوند و از آن خارج می شوند. در محلول فقط هیدروکسید سدیم باقی می ماند که یک ماده حل شده معادله واکنش به صورت زیر است [6] :

{\displaystyle {\ce {2NaCl + 2H_2O -> 2NaOH + Cl_2 ^ + H_2 ^))}{\displaystyle {\ce {2NaCl + 2H_2O -> 2NaOH + Cl_2 ^ + H_2 ^))}
قبل از قرن نوزدهم، تهیه هیدروکسید سدیم معمولاً ابتدا پیش ماده کربنات سدیم را با روش قلیایی سازی LeBlanc تولید می کرد و سپس کربنات سدیم را از طریق کلسینه کردن در دمای بالا به اکسید سدیم و دی اکسید کربن تجزیه می کرد و در نهایت اکسید سدیم حل می شد. در آب برای به دست آوردن هیدروکسید سدیم آماده کنید:

{\displaystyle {\ce {Na_2CO_3 -> Na_2O + CO_2 ^))}{\displaystyle {\ce {Na_2CO_3 -> Na_2O + CO_2 ^))}
{\displaystyle {\ce {Na_2O + H_2O -> 2NaOH))}{\displaystyle {\ce {Na_2O + H_2O -> 2NaOH))}